Przejdź do treści

Udział Uczelnianego Koordynatora ds. Dostępności UKSW w Sympozjum MNiSW „Kondycja psychiczna w środowisku akademickim w Polsce – stan obecny i perspektywy”

W Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 10 czerwca br. odbyło się sympozjum naukowe pod tytułem „Kondycja psychiczna w środowisku akademickim w Polsce – stan obecny i perspektywy”. W spotkaniu wzięli udział kluczowi przedstawiciele środowisk akademickich, w tym podsekretarz stanu w MNiSW Maciej Gdula. Wśród uczestników znalazł się także przedstawiciel BON UKSW Uczelniany Koordynator ds. Dostępności Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Wydarzenie to zainicjowało cykl konferencji organizowanych przez Departament Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki w MNiSW. Jego celem było stworzenie przestrzeni do dzielenia się wiedzą i poszukiwania nowych rozwiązań, mających na celu poprawę jakości życia w środowisku akademickim w Polsce. Kondycja psychiczna została uznana za jedno z priorytetowych wyzwań dla systemu szkolnictwa wyższego i nauki.

Sympozjum obejmowało szereg tematów, które dotyczyły różnych aspektów zdrowia psychicznego w środowisku akademickim:

  1. Strategie radzenia sobie z sytuacjami stresowymi a dobrostan studentów – diagnoza sytuacji
  2. Neuroróżnorowność na polskich uczelniach – doświadczane trudności i potencjalne rozwiązania
  3. Rozpoznawanie zaburzeń psychicznych w świetle aktualnych badań
  4. Zdrowie psychiczne w przestrzeni akademickiej – refleksje teoretyczno-praktyczne
  5. Organizacja wsparcia psychologicznego na uczelniach w Polsce – dylematy i wyzwania
  6. Podsumowanie kondycji psychicznej młodych oraz przegląd udzielanego wsparcia psychologicznego w uczelniach w Polsce okiem studentów
  7. Działalność Centrum Pomocy Psychologicznej Uniwersytetu Warszawskiego
  8. Akademicka Pomoc Psychologiczna i Edukacyjna (APPiE) – systemowa pomoc psychologiczna dla studentów i pracowników Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
  9. Wpływ problemów prawnych na kondycję psychiczną doktorantek i doktorantów
  10. Raport o stanie zdrowia psychicznego doktorantów w Polsce: międzynarodowy przegląd danych oraz kluczowe założenia metodologii badawczej
  11. Raport o stanie zdrowia psychicznego doktorantów w Polsce: analiza wpływu wsparcia instytucjonalnego i interpersonalnego
  12. Zdrowie psychiczne osób ubiegających się o uzyskanie stopnia doktora – wyzwania i dobre praktyki Uniwersytetu SWPS
  13. Zawód na A: kondycja psychiczna w środowisku akademickim architektury
  14. Zdrowie psychiczne, społeczno-emocjonalne i radzenie sobie ze stresem przez studentów. Wielowymiarowa analiza uwarunkowań dobrostanu psychicznego osób uczących się
  15. Zjawisko molestowania seksualnego na uczelni. Badania i rekomendacje w kontekście bezpieczeństwa i kondycji psychicznej społeczności akademickiej
  16. Predykatory samobójczości wśród polskich studentów podczas pandemii COVID-19
  17. Rola wykładu adaptacyjnego dla pierwszego roku jako element profilaktyki uniwersalnej na uniwersytecie w kontekście kondycji psychicznej studentów
  18. System przeciwdziałania mobbingowi na uczelni jako element wsparcia w środowisku akademickim
  19. Przejawy resentymentu w środowisku akademickim w Polsce
  20. Dbałość o zdrowie pracownika jako jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy – aktualne ograniczenia prawne i wnioski de lege ferenda
  21. Wypalenie zawodowe wśród studentów szkół wyższych
  22. Polska ścieżka do kompetencji kulturowych w odniesieniu do osób o różnorodnej seksualności: adaptacja i walidacja kwestionariusza oceny kompetencji kulturowych CVIMS a wpływ na poprawę kondycji i dobrostanu psychicznego studentów
  23. O potrzebie tworzenia holistycznych jednostek wsparcia specjalistycznego dla studentów i nauczycieli
  24. Problem 4 ciał – popularyzacja nauki z perspektywy godzenia ról
  25. Zagadnienie dobrostanu psychicznego z perspektywy badań nad konfliktem politycznym

Konferencja była próbą przeanalizowania sposobów organizacji działalności w podmiotach systemu szkolnictwa wyższego, by zadbać o dobrostan studentów, badaczy oraz kadry dydaktycznej i pozostałych członków społeczności akademickiej.

11 czerwca 2024